Sinds de lockdown zoeken bedrijven steeds nieuwe manieren om relaties met hun klanten en potentiële klanten op te bouwen en te onderhouden. “Een online community is een goede vervanging,” zegt Maartje Blijleven, oprichtster van We Love Communities en de Online Community Summit. “Een community online is authentiek en aansprekend. Ik verwacht dat de vraag naar het bouwen van een online community verder zal doorzetten.”
Volgens de Community Monitor van Blijlevens bedrijf We Love Communities ziet iets meer dan de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4%) Facebook als de ‘place to be’ om hun community te bouwen en te laten groeien. Het onderzoek, genaamd de Community Monitor is een onderzoek onder 4000 ondernemers die werken met communities in hun bedrijf. Naast Facebook zijn de ondernemers ook te vinden op Instagram (16,7%) en LinkedIn (12,2%). Ongeveer 9,6% van de ondernemers bouwt hun community niet via de sociale media, maar via een community-platform of via de website.
Bedrijven bouwen via communities
Internationaal onderzoek wijst ook uit dat communities belangrijk zijn voor bedrijven. Uit cijfers van de Harvard Business Review blijkt dat bijna 80% van de startup-ondernemers het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk vindt voor hun onderneming. 28% vindt een community zelfs cruciaal voor een succesvol bedrijf. Grote merken zoals Apple, Microsoft en Amazon investeren grote bedragen in verbinding met hun klanten via digitale en offline communities voor de verschillende producten in hun portfolio, aldus het Harvard onderzoek.
Free publicity voor communities
In het verlengde van haar eigen onderzoek naar communities heeft Blijleven de Online Community Summit opgericht. PR-bureau DelanoPR werkte hierbij aan de publiciteit rond de monitor, de Summit en het uitbouwen van de naamsbekendheid van We Love Communities. Het online event en de onbetwiste koningin van de online communities hebben door het werk van DelanoPR veel bekendheid gekregen. Nieuws over de Summit en de Monitor verschenen onder meer in Emerce, Computable, Amsterdams Dagblad, Customer Talk, Dagblad Utrecht en de krant van Werkendam. Maartje Blijleven gaf ook interviews bij het RTL-programma Koffietijd, Vrouw, Nieuws.nl, De Ondernemer en Adformatie.
“Vroeger regelde ik mijn media-optredens zelf, maar nu We Love Communities zo snel groeit, helpt Jennifer mij daarbij. En zeer succesvol, mag ik wel zeggen,” vertelt Blijleven over de samenwerking met DelanoPR. “Vooral haar doorzettingsvermogen en talent maken grote indruk op mij. Ze belt en benadert tot het haar is gelukt om een publicatie te regelen. Ze wil echt het allerbeste voor haar klanten en heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor het eindresultaat.”